Live A Live – teszt

Élettel teli kalandok

2022-07-30 14:50:00

Bár személy szerint egy percig sem zavart az, hogy a kiadók számára ennyire divatossá vált újra kiadni régi vagy kevésbé régi játékokat, tagadhatatlan, hogy számuk nem igazán akar csökkenni, ráadásul jogosultságuk sem mindig igazolt. Mindez viszont szerencsére nem érvényes a mai alanyunkra, ami nemcsak kora miatt (az eredeti játék 1994-ben jelent meg), hanem eddigi exkluzivitása miatt is figyelmet érdemel. A Live A Live eredeti változata ugyanis sose hagyta el a felkelő nap országát, így most tényleg egy különleges felújítást köszönthetünk.

A mostani változat és az eredeti között játékmenetileg, történetben és felépítésben nincs különbség, továbbra is hét darab önálló történetet tartalmaz, más más korba helyezve. A játék ennek megfelelően igen változatos élményt kínál, hisz a kőkorban játszódó kalandban például nem tudnak beszélni a karakterek, helyette jelekkel és hangokkal fejezik ki magukat. Ehhez igazodik a harcrendszer is, ami minden fejezetben hasonló alapokra épül, viszont a főszereplők különleges képességei által változatos is. Az említett kőkorban például nem a taktikán, hanem a nyers erőn van a hangsúly, míg az Edo-korszak sokkal megfontoltabb küzdelmeket kínál, csakúgy, mint a vadnyugati helyszín, ahol a lőfegyverek miatt a helyezkedésen lesz a hangsúly.

Személy szerint mindegyik korszakban találtam kedves pillanatokat, de a kőkorszaki humor nálam mindent vitt, még ha ez így leírva nem hangzik épp fényesen... Mindenesetre az agyament viccek mellett a történet is nagyon aranyosan követi végig, hogy ismeri meg élete első szerelmét suta főszereplőnk. Ezzel szemben számomra a jelenkorban játszódó epizód volt a leggyengébb, ami ugyan remekül megidézi a klasszikus verekedős játékok hangulatát, de emiatt a történet nem kap túlzottan nagy figyelmet, ahogy főszereplőnk se a játék egyik legrövidebb fejezetében, bár mondanivalónak ide is jut hely. A játék fejezetekre való bontása azért is remek ötlet, mert sokuk akár egyetlen menetben is végigjátszható, már ha csak a története érdekel minket, az egyes fejezetekhez tartozó egyedi térkép ugyanis rengeteg titkot rejt, és emiatt a minimap lesz a legjobb barátunk. A fő történet előrehaladását mindig egy narancssárga zászló fogja jelezni, míg a kék pontok olyan helyeket, amiket még nem látogattunk meg, ezek utána szürkére váltanak. Ezek a mellékágak általában az előrehaladást megkönnyítő tárgyakat tartalmaznak vagy egyedig párbeszédeket, de még titkos bossokat is, így érdemes alaposan bejárni mindent ahogy csak tehetjük, mert nincs igazán felesleges terem.

Ezt a játék maga is elősegíti azzal, hogy a mentési rendszer remekül működik, tulajdonképpen bármikor válthatunk a fejezetek között, és a játékot nem zavarja meg, ha nem végeztünk az adott fejezettel, akár az összeset is játszhatjuk párhuzamosan, mentést felülírva, minden ugyan úgy lesz, ahogy hagytuk az adott fejezetben. Hasonlóan kiváló a megjelenítés, míg az eredeti játék a korhoz képest is legfeljebb átlagos volt, a továbbra is csodaszép HD-2D spriteok a legjobbak közé emeli a játék pixelgrafikáját, ami színes, részletes és élettel teli. Sajnos egy dolog továbbra sem változott viszont, mégpedig a szinkronhangok minősége, valahogy a hangzás még mindig nem az igazi, de szerencsére a hangokat feledteti a játék zenéje. Általában nem szoktam túl sokat írni a játékok ezen részéről, nem mert nem tartom fontosnak, hanem mert egyre ritkábban emlékezetesek a dallamok. Ez nem mondható el a Live a Live kapcsán, hisz Yoko Shimomura zenéje akkor és most is zseniális, minden dallam tökéletesen passzol az adott fejezet korához és hangulatához, legyen az átvezető, barangolás vagy épp csatazene, főleg a csatazenék.

Mivel szándékosan nem tértem rá túlzottan a fejezetekre, így nincs is értelme túlságosan elhúzni az összegzést. A játék remekül példázza a 90-es évek kísérletező hangulatát, és 28 év elteltével még mindig remekül működik az akkori recept. A tartalommal sincs gond, hisz az igazi stáblistát nem fogjuk 20-25 óra előtt látni, és eközben csodálatos zenék mellett ismerhetünk meg mindenféle karaktert és kort, érdekes mondanivalóval és váratlan csavarokkal, így ha nincs ellenetekre, hogy egy-két helyen előjönnek olyan klasszikus JRPG elemek, mint elsőre értelmetlennek tűnő kihívások vagy fejtörők vagy a messze nem tökéletes szinkronhangok, akkor egy csodálatos utazás lesz a Live a Live.

vissza

Live A Live

Platform: Nintendo Switch
Kiadó: Nintendo
Fejlesztő: Square Enix
Kiadás dátuma: 2022 július 22.

Változatos
Csavaros történet
Csodás grafika és zene

Néha érezteti a korát 

88 %