Kebab Chefs! - Restaurant Simulator – teszt
Kifőzde, kebab, profit... vagy mégsem?
Manapság úton-útszélen szimulátor játékokra bukkanthatunk, hiszen az olyan online platformok és webáruházok elterjedésével, mint a Steam vagy Epic Games Store megnyílt a tér mindenki előtt, hogy könnyedén publikálja a saját játékát. Ezt egészíti ki még az a tény, hogy a Unitynek, és más játékmotoroknak viszonylag könnyen elérhető asset tárháza van, amely nagyon kedvez az alacsony költségvetésű, félkomoly szimulátor iparnak. Vannak persze komolyabb versenyzők is a zsánerben, hiszen egy PC Building Simulator vagy egy House Flipper kifejezetten igényesen és minőségin van elkészítve, de akadnak kevésbé színvonalas versenyzők is, vagy nagyon specifikusak… Hiszen ki ne gondolt volna arra, hogy játszana kicsit a Tea Party Simulator 2015-el? És miért pont a 2015-el, miért nem a 16-al? A nagy kérdés viszont az, hogy a mai teszt alanyunk, a Kebab Chefs – Restaurant Simulator vajon melyik kategóriába tartozik?
A neve alapján inkább sorolnám a furcsán specifikusba, és előre elkészített modellekből összecsapottba, azonban valami belső kényszer hatására mégis bizalmat szavaztam neki, és ezt nagyon jól tettem. Akiknek a fejében ugyan azok a tévképzetek tévelyegnek, mint annó nekem, miszerint ez olyan program lesz, mint a tipikus flash játékok, ahol egyhelyben állunk egy büfés kocsiban, és minél gyorsabban kattingatunk, hogy teljesítsük a megrendeléseket, azoknak ezt itt és most eloszlatnám. Bár az alapelv nagyon hasonló, a kettő egymáshoz képest mégis olyan, mint amikor az ember először fedezi fel az airfryer-t, és már soha többé nem hajlandó visszatérni az olajban való sütéshez. Vagyis, ha a flash játékok felemlegetése bármiféle nosztalgiát idézett elő benned, vagy te is a Hot Dog Bush előtt töltötted az informatika órákat, akkor a Kebab Chef egy nagyon jó élmény lesz számodra!Az alapfelállás nagyon egyszerű. Egy háromdimenziós játékot képzeljetek el, ahol first-person nézetben irányítunk egy étterem tulajdonost. Bár a kebabra nagy hangsúly van fektetve, és legalább annyi fajta van belőle a játékban, mint ahány féleképpen tudjuk hívni a tócsnit, ténylegesen egy kis kifőzdét kell üzemeltetnünk, sokkal változatosabb ételekkel. A nap elején össze kell állítanunk egy menüt, majd ezt elkészíteni nyitás előtt, utána pedig nézni ahogy jön az elégedett vásárló sereg megvenni az étküket, és elfogyasztani azt. Persze, a dolgunk ekkor sem ér véget, hiszen a vásárlóktól be kell szedni az étel árát és a mosatlant, tisztán kell tartani az éttermet, és figyelni kell, hogy mikor fogy ki egy adott étel, és mérlegelni, hogy nekiálljunk-e újat készíteni nekik. Azt garantálni tudom, hogy a vendéglátós lét pörgős, folyamatos káoszban lévő adrenalin rohama itt is megvan, és emiatt izgalmas tud lenni egy kifőzdének a vezetése, amit sohasem hittem volna, hogy egy videojátéktesztben fogok leírni.
A játék legnagyobb pozitívuma pedig még csak most jön. Egyedül ez az adrenalinérzés valószínűleg nem tartana olyan sokáig, de a Kebab Chefs! – Restaurant Simulator támogatja a co-op játékélményt, így akár négy fővel is betörhetünk a vendéglátás labilis piacára. Meglátásom szerint így érdemes nekikezdeni, minimum egy fővel, mert akkor egy igazi party játék hangulat lesz – ezt majd bővebben kifejtem, hogy miért. A program támogatja a két, három, vagy akár a négyfős játékmódot is, viszont a játék méretei nem változnak ezáltal. Ugyanannyi költhető pénzzel kezdünk, ugyanannyi kioldott recepttel, ugyanakkora étteremben. A játék haladását pedig én két részre bontanám, a kezdőétteremre, illetve az étteremre, amit venni tudunk utána. A kezdő étteremben durván 25 embert lehet jóllakatni egy nap kényelmesen, de ekkor már centire pontosan be van építve a kínált terület, és két embernél több nem fér el a konyhában. Esetleg egy harmadik ember a mosogatás és tányérösszeszedés procedúráját tudná megsegíteni, de erre pedig lehet felvenni a játék által irányított pincéreket. Így azt mondanám, hogy a játék elején a 2 fős co-op a legkényelmesebb. Viszont amit átülünk a nagyobb étterembe, ez az elmélet szétesik, mert a hely hatalmas, és onnan már a napi 4-5 kaja helyett inkább 10 ételt kell elkészíteni. Ami a végtelen előkészített időszak miatt egy séfnek sem probléma, csak így hatványozottan több időbe kerül a valóságban letudni egy napot. Viszonyításképpen, a kis étteremben egy 10-15 perc alatt fel lehet készülni a vendégek fogadására két főnek teltháznál, addig nem teltháznál is ez akár egy órára is rúghat ugyan azok a feltételek mellett a nagyban, tehát ott már majdnem hogy elkerülhetetlen a több fő a konyhán.Persze, megvannak a taktikák, amivel lehet segíteni magunkon, avagy a magyaros megoldjuk okosba szemlélet kifejezetten működik a programban. Például az egyik feltétel, amit néznek az emberek az ételek minőségénél, az a hőfok. Ha kellően meleg, megvagyunk. Ebből következik, hogy bármit, de tényleg bármit, a majonéztől kezdve a steaken át, a KFC-s csirkén túl a kebabig bármit berakhatunk napokra, hetekre, végtelen ideig a mélyhűtőbe, hogyha utána berakjuk a mikróba, akkor semmit nem fog a minőségéből veszteni. Így ha ügyesek vagyunk, és egyszerre bitang nagy adagokat főzünk, akkor napokra meglehetünk bizonyos fajta ételekből. A játék party hangulata pedig itt jön a képbe. Ezen a taktikán is látszik, hogy bár a Kebab Chefs! - Restaurant Simulator még mindig korai hozzáférésű játék, és jönnek hozzá a frissítések, javítások - egy teljes, részletes roadmap meséli el nekünk, hogy csak idén mennyi tömérdek új tartalommal fog frissülni a program - nincsen polírozva, és ez az előnye. A játékban sok vizuális bug van, játékmenetet akadályozóval nem igen találkoztunk a teszt során. Viszont ezek a vizuális bugok, kiskapuk amik igazán élvezetessé teszik a dolgot, hiszen nem egyszer fulladtunk hangos röhögésekbe, és szórakoztunk jól a levegőben maradt koszos tányérseregen, padlóbaragadt sültkrumplitól, vagy éppen a hűtőt megtöltő lebegő paradicsomhadseregtől. A játék egyfajta "trash" élményként szolgál, így bár komolyan vehetjük a haladást, mégis folyamatosan szórakoztat, ami végeredményében egy játék lényege
Kebabosnak lenni viszont nem csak játék és mese, sajnos van néhány dolog, ami bántóan hiányzik a szoftverből. Az egyik ilyen, hogy minden kajának grammra pontosan megírt receptje van, amit folyamatosan követnünk kell, ezért nem hagy szabadságot nekünk. Így hamar érezhetjük azt, hogy csak egy szalagmenti munkát végzünk, és követjük a leírt dolgokat, mint egy droid, és bár rengeteg guszta alapanyag áll rendelkezésünkre, ezeket nem használhatjuk ki. Egyedül akkor tálalhatunk saját recept alapján fogást, hogyha egy ellenőr jön be az étterembe, mint egy különleges event, de az étlapra mi magunk nem tervezhetünk semmit a már kioldott alapanyagokból sem, és nem fűszerezhetjük saját ízlésünkre sem a játék által adott, egyébként kifejezetten széles recept-palettát.
Összességében tehát a Kebab Chefs! - Restaurant Simulator egy tökéletes időtöltés, ha csak jól akarjátok érezni magatokat főzés közben többedmagatokkal. A játék baltával faragott, aminek megvannak a hibája, de ha ezen túl tudtok lendülni, vagy akár a szórakozás egy formájaként felfogni, akkor minden centet megfog érni a program, amiben még rengeteg potenciál van a frissítéseknek hála.
Kebab Chefs! - Restaurant Simulator
Platform: PC
Kiadó: Biotech Gameworks
Fejlesztő: Biotech Gameworks
Kiadás dátuma: 2024. január 19.
+ Co-op támogatás
+ Szórakoztató játékmenet
+ Rengeteg étel
- Baltával faragott kód
- Tucat látvány
- Nagyon kötött keretek