Foreclosed – Teszt

Stílusos cyberpunk kaland

2021-10-05 14:52:00

Az olasz székhelyű Antab Studio a legtöbb embernek a GRIDD: Retrohanced miatt lehet ismerős, amihez képest a mostani alany igencsak más stílusban mozog. A Foreclosed ugyanis egy akcióelemekkel átszőtt grafikus novellaként lehetne leginkább jellemezni, és ebben a legsikeresebb is, mondom miért:

A grafika technikailag természetesen nem eget rengető, viszont nagyon stílusosan tárja elénk ezt a cyberpunk világot, amit megfejel a képregényes prezentáció, átvezetőknél és játékmenet közben is ide-oda mozgó képkockákkal, alternatív kameraállásokkal és feliratokkal, mintha a 2003-as XIII futurisztikus testvére lenne. A grafikára egy rossz szavam nem lehet, bár biztosan lesz olyan, akit a színvilága taszítani fog, engem megvett egyediségével.

A történet rövidsége ellenére -vagy pont ezért, kevesebb mint 4 óra egy végigjátszás- érdekes, premissza nem nagyon van, a játék egy létező világba dob be minket Evan Kapnos bőrébe aki -mint kiderül- a többiekhez hasonlóan egy-egy cég tulajdonát képezi miután összekötötték őket egy bizonyos blockchain rendszerhez, amit a munkáltató cég fizet és ezzel tulajdonképpen életben tartja a dolgozóját, mivel azonban Kapnos cége csődeljárás alá kerül, karakterünk is megszűnik létezni, legalábbis amíg nem zárul le az egész folyamat, így a chip korlátozása miatt nem fér hozzá szolgálati fegyveréhez, de még az emberek arca is "cenzúráva" van a szemei számára, és ez így is marad, ha nem jut el délután négy óráig a bíróságra.

Hősünk elindul hát, de amint kilép az ajtón a legrosszabb hétfőket is megszégyenítő slamasztika zúdul rá, egyrészt valakik elakarják tenni lábalól, másrészt a chipje nagyon nem szokványosan kezd el működni, bár épp ennek hála menekül meg a számára felállított csapdából, no meg a Morpheus szerepében tetszelgő, titokzatos Dalia Khari miatt, aki kiutat kínál nekünk ebből a szorult helyzetből, és megoldást a problémánkra, már ha mi is segítünk neki. Mint írtam a történet nem váltja meg a világot, néhány helyen döntési lehetőséget is kapunk, de ez inkább morális alapon működik, a történet ugyan úgy halad tovább.

Játékmenetileg -sajnos- kevésbé formabontó a Foreclosed, alapjaiban egy külső nézetes lövölde, 6-6 feloldható augmentációval a karakter és a fegyver számára, amiből egyszerre 3-3 lehet aktív, viszont a gunplay nem ad túl nagy élményt, a fedezékrendszer hiánya és az érdekes kamerakezelés néha bosszantó volt, az AI faék egyszerűségű és inkább a mennyiség, mint minőség elvét követi az a három ellenféltípus, akivel találkozunk, normál, páncélos és pajzsos.

Az említett augmentációk szintén kettős érzést váltottak ki belőlem, használatuk a chipünk túlmelegedésével van korlátozva, viszont a karakter képességei mint védőpajzs generálása vagy az ellenfelek levegőbe emelése mindenképp hasznos, viszont a fegyverhez megvehető fejlesztések számomra inkább hátránnyal jártak, a robbanólövedék nagyon lelassítja a lövést és nem igazán erősebb, a sorozatlövés meg pontatlansága miatt szintén nem hasznos, a többi képességnek még ennyire se vettem hasznát, kivéve az áthatoló lövedék, ami elengedhetetlen a páncélosokkal szemben.
A történet előrehaladtával a Psi-Ops vagy Second Sight-hoz hasonló, de azoknál sokkal alapabb telepatikus képességet is feloldunk, amivel tárgyakat vághatunk az ellenfelekhez, a legtöbbet azonnal kiiktatva ezzel. Ez a parancs szerencsére nem veszi figyelembe az akadályokat, szóval elég, ha az ellenfélre célzunk, utána nincs oszlop vagy bútor, ami megakasztaná rögtönzött lövedékünk.

A lövöldözés mellett lehetőség van lopakodásra, papíron legalábbis, mert nekem nem igazán sikerült hosszútávon alkalmazni egyetlen pályarészen sem, mintha előre eltervezett lenne, hogy adott ponton mindenképp lerohannak, hiába iktattunk ki mindenkit csendben. A kiiktatás egyébként csak közelről működik, egy igen egyszerű gombnyomkodós megoldással. Hasonlóan egyszerű a "hackelés" is, ahol négy irányból álló random szekvenciát kell leutánoznunk a billentyűzet nyilaival, puritán, de gyors.

Említettem az érdekes kamerakezelést, véleményem szerint ez fogja a legtöbb embert elriasztani a játéktól, egér-billentyűzet kombóval játszottam végig és főleg szűk helyeken igen kiszámíthatatlanul követi az egér mozgását, hol túl gyors, hol túl lassú, szerencsére lövöldözéskor sose okozott gondot, akkor csak az indokolatlanul eltúlzott rázkódás zavart be, míg sétánál a billegés okozott eleinte szédülést, de hamar megszoktam.

Szót érdemel még a checkpoint rendszer, ami nem a legjobb, és ha rossz helyen haláloznánk el vagy buknánk le akkor bizony van, hogy a pályarész elejére kerülünk vissza, gyakran 5 percnél is hosszabb ismétléseket okozva ezzel, cserébe a játék nem kiemelkedően nehéz, így kis odafigyeléssel minden akadályon túl lehet jutni.
A zenéről és hangokról nem ejtettem még szót, részben okkal, ugyanis teszi a dolgát, tipikus "cyberpunk" zene, néhány kellemesebb néhány rosszabb dallammal, a szinkron viszont tisztességes, egyik hang sem lógott ki a sorból és bontotta meg a beleélést, mindenképp dicséret illeti a színészeket.

Szerencsére bugokról sem tudok novellát írni, a kamerakezelés néha átlóg a falakon, de ez inkább csak a beléjük elrejtett gyűjtögethető tárgyaknál ütközik ki, tényleges hátrányt nem okoz, ami viszont igen, az amikor egy-egy átvezető után kérdés nélkül eltávolítja a fegyverből a fejlesztéseket, háromszor fordult elő, egyszer tudtam be a történetnek, egy negyedik alkalommal meg bent volt a fegyverben minden képesség, viszont a leadott lövések ezt ignorálták egészen addig, amíg ki és vissza nem tettem az egyiket.

Végszóként tehát annyi, hogy hibái ellenére mindenképp érdemes adni neki egy esélyt, viszont csak egy jó akció keretében, a 16.99€-es alapárat én sokallom érte, de ha a képek és videók alapján bejön a látványvilág és a disztópikus hangulat, rövid de kellemes élményben lesz részetek, ha viszont mély kidolgozottságú történetet és lebilincselő játékmenetet vártok tőle, akkor 100 forintért is csalódást fog okozni az Antab Studio alkotása.

vissza

FORECLOSED

Platform: Switch, PC, PS4, PS5, Stadia, XONE, XSX,
Kiadó: Merge Games
Fejlesztő: Antab Studio
Kiadás dátuma: 2021. augusztus 12.

+ stílusos látvány
+ érdekes történet
+ hangok

- AI
- checkpoint rendszer
- rövid

55 %