Xenoblade Chronicles X - teszt
Tetsuya Takahashi, a Xenoblade Chronicles X rendezője, fő munkásságát a Squaresoft-nál kezdte. A Final Fantasy IV. és V. részénél még csak a világtérkép megalkotásáért felelt, később azonban már a Chrono Trigger és a Final Fantasy VI grafikai felelőse lett. Hatalmas anime rajongó volt. Leginkább a Gundam szériából ismert, gigászi robotokat kedvelte. A FFVI havas mezős nyitójelenetében megismert Magitek Armor mecha is az ő szüleménye. Talán neki is köszönhető, hogy a legendás széria a klasszikus fantáziavilágból a cyberpunk irányába terelődött.
Final Fantasy VI - Magitec Armor és Terra
A Square szabad kezet adott neki és - mint rendező - megalkothatta saját projektét, a Xeno széria első epizódját, a Xenogears-t! A Xeno előtag a görög Xenosz szóból ered, ami idegent jelent, a Gears a játékban megismert ember által irányított hatalmas robotokra utal. A PlayStation-ön megjelent sci-fi játék Nietzsche és Freud pszichológiai gondolatai mellett rengeteg teológiai utalással volt tele. A történet középpontjában az emberek és gépek közötti kapcsolat, illetve az emberi eredet felkutatása ált. Érdekesség, hogy a mostani Xeno játékhoz hasonlóan egy amnéziás (Fei Fong Wong) főhősünk volt. A játék végén megjelenő feliratból derült ki, hogy a 6 részesre tervezett sorozat V. epizódját ismertük meg általa. A Squaresoft a Final Fantasy VII sikere után csak a fő szériájára összpontosított, így nem támogatta Takahashi-t, hiába volt népszerű a játék, és hiába kapta az elismeréseket, kénytelen volt megválni a munkaadójától.
Xenogears
A Chrono széria fejlesztőivel együtt elhagyta a JPRG-gyárost és létrehozta saját cégét, a Monolith Soft-ot. Kiadót is talált a Namco személyében, így tovább vihette elképzelését. Közösen megalkották a szintén 6 részesre tervezett, de végül csak 3 részben megvalósult PlayStation 2-es Xenosaga sorozatot, ami spirituális elődje volt a Xenogears-nek. Itt is Nietzsche mély eszméi voltak a játékban és szintén a humanoidok-mechák harcával találkozhattunk. Sajnos a 3. rész már nem talált nagy közönségre, így a mester a Namco-tól is búcsúzott.
Xenosaga széria
Ezek után a Nintendo felvásárolta a Monolith Soft részvényeinek 75%-át, így a cége a kiotóiak belső fejlesztője lett. A japán óriás a Wii és DS sikerei miatt hatalmas vagyonnal rendelkezett, így valósulhatott meg, hogy akár veszteségnek tűnő projectekbe is befektethetett. A cél egy új platform exkluzív megteremtése volt! Takahashi új játékában, a Monado: Beginning of the World-ben keverte a japán kalandjáték világot a nyugati RPG-vonallal. Megjelenéskor átnevezték Xenoblade Chronicles-re, amelyből a Xeno a korábbi szériára (szintén csak spirituális kapcsolat), a Blade pedig a játék középpontjában álló Monado kardra utalt. Hatalmas nyitott világot ismertek meg a JPRG-rajongók, amelyben MMORPG-ben látott real-time csaták voltak. Nagyszerű történetének, hangulatának, zenéjének és játékmenetének hála az utóbbi idők legjobb JRPG játéka lett, sőt a Xeno szériák között is a legmagasabb ponttal jutalmazták a kritikusok. Wii (U) és New 3DS tulajoknak is ajánlott a beszerzése! A korábbi munkaadójától a Final Fantasy XV fejlesztői azt nyilatkozták, hogy ők is sokat merítettek belőle, sőt, a mostani rész miatt Wii U-t is vettek. A PS4-es demo-t is végigjátszottam, és valóban nagyon sok dolog nem titkoltan át lett emelve.
Xenoblade Chronicles
A legújabb Űr Opera a Xenoblade Chronicles X névre hallgat. Az „X” a címben az ismeretlen, az új, a felfedezni való. Az „X” jel lerajzolva stílusban egy az egyben a Xenogears „X” logója. Nem csoda, ugyanis a világa, karakterei, sőt a Gears-ek (itt Skells néven) mind ismerősek. Jobban hasonlít stílusában az első eposzra, mint az előző rész, ugyanis az inkább a fantasy világú volt, a mostani pedig a sorozat védjegye, avagy cyberpunk stílusú. Az előző kaland legnagyobb erényei annak története, azok szereplői, és fordulatokkal teli epikus jelenetei voltak. A mostani fejezetben sajnos ez a leggyengébben kidolgozott rész. A történettel még nem is lenne probléma, ellenben a dialógusok, illetve azok tálalása már hagynak kivetni valót. Sokszor vontatottak, unalmasak a beszélgetések. Néhol szinte álló képeken vázolják az újabb küldetések száraz részleteit, de ettől függetlenül a motiváció mindig megmarad. Kíváncsiak vagyunk az új világokra, a felfedezni valóra. Ezt leszámítva szinte minden pontját csak dicsérni tudom a játéknak. 1 hónap alatt közel 100 órát töltöttem Mira világában, ami már önmagában elmond mindent.
A történet alapja a Xenogears-ből ismerős. A föld elpusztult egy idegen faj elleni ütközetben. A szerencsésebbek városnyi nagyságú űrhajókban hagyták el a planétát egy új emberi lények által lakható bolygó után kutatva. Hőseink Fehér Bálna elnevezésű bárkája egy New Los Angeles nevű várost visel a hátán. A korábbi rivális idegen faj utazás közben megtámadja a hajót, ami az ismeretlen Mira bolygóra zuhant. A játék elején megismerjük Elma-t (ő a Xenosaga főszereplőjére, KOS-MOS-ra emlékeztet), illetve egy kapszulában ébredő karakterünket is. Az amnéziás hősünk (Xenogears újra!) nevét, nemét, kinézetét, a hangját, sőt a jellemét is mi alakítjuk igen nagy részletességgel (az európai változatban egyedül a női karakterek mellméretei nem módosíthatóak a cenzúrának hála). Az érdekesség az, hogy a mi általunk kreált hős nem beszél a történetvezetés közben, csak a többi szereplő. Ilyet már korábbi játékokban, így a Final Fantasy VIII-ban, és a Chrono Cross-ban tapasztaltunk. Aktívan egyszerre 4 fő vehet rész a csapatban. Az újdonsült barátunkkal első feladatunk eljutni New Los Angelesbe, ami a játék bázispontja. Első utunk során a játék harcrendszerével és a nyitott világgal is szembesülünk.
Ez a real-time ütközet az előző Chronicles-ben megismert alapokra épül, kiegészítve a második eszköz megjelenésével, a modern lőfegyverrel. A két támadó eszköz folyamatosan váltható, amely a közeli, és távolabbi harcoknál lényeges. Automatikusan is támad a szereplőnk, így mi a mozgását irányítjuk, illetve a speciális ütéseket, úgynevezett Arts-okat, tudjuk elsütni feltöltésük után. Ezek a töltések kétszintűek. Ha megvárjuk a következő kört a töltésüknél, akkor hatásosabb a sebzésük. A különböző kasztok váltásával és tanulásával tudunk újabb Art-ot szerezni, illetve azokat tudjuk erősíteni. 16 fajta Class van, melyek 10-es szintig fejleszthetőek. Mindegyikkel teljesen eltérő harcstílusban küzdhetünk, és különböző eszközöket használhatunk általuk. A csaták közben úgynevezett Soul Voice-ok is elsüthetőek. Azt, hogy milyen hatásuk legyen, a menüben tudjuk beállítani (például életet adjanak). A támadásokkal a Tension pontok (TP) gyűjthetőek. 3000 TP pont elérése után megnyitható az Overdrive, azaz egy felfokozott állapotban történő extra sebzéshullám a jutalmunk. Ekkor az Arts-ok is pillanatok alatt feltöltődnek, illetve a támadásokat láncba is kapcsolhatjuk. A harc nagyon izgalmas és megunhatatlan. Ezt tovább fokozzák az óriási robotok, a Skells-ek megszerzése után. Körülbelül 30 óra után kapjuk meg hozzájuk a jogosítványt. A harc itt még tovább bonyolódik. Ekkor már az üzemanyagszintre is figyelni kell, amit csata közben az ellenfél lefogásával (ZR és ZL gomb), majd a B gomb megfelelő időpontban történő lenyomásával tudunk visszatölteni. A Skell-t használva néha belső nézetre vált a kamera, ilyenkor sebezhetetlenek vagyunk. Az Overdrive ebben a módban is behozható. Apropó Skell! A játék egyik legjobb eszköze! Nem elég, hogy jóval erősebben sebzünk vele, de gyorsabban is haladunk általa (akár Transformers módjára, guruló járművé tudunk alakulni). Repülő modul beépítése után a világ a miénk! Bárhova tudunk repülni, elérhetetlen, ismeretlen helyekre is. Isteni érzés ez!
A játék központi tere New Los Angeles. Itt találhatóak bajtársaink. A boltok, a gyárak (páncélok, fegyverek, Skells modulok) is itt érhetőek el. Innen történik az küldetések felvétele, legyen az a fő történet, a Normál misszió, a Blade-féle Basic küldetés, vagy a karakterek közötti viszonyt javító Affinity Mission. Szinte végtelen tennivaló van, így a teljes játékidő több száz óra is lehet. A fő szál minimum 100 óra játékórát igényel. Mi az a Blade? Ehhez az egységhez tartozva 8 különböző divízió közül választhatsz. Az egyik divízió a védelmet szolgálja (Interceptors), a másik a felfedező csoport (Pathfinders, a harmadik opció a tudós (Mediators), de a vadász (Harriers) egység is elérhető példaként. A választásunk nagyban befolyásolja fejlődésünket. Például egy vadásznál a fegyvererősségünk lesz magasabb, egy felfedezőnél életünk töltődik gyorsabban. A küldetések és a kapott eszközök is eltérőek, így érdemes minden egységben szolgálni.
New Los Angeles-ből kilépve ismerkedhetünk meg Mira világával, ami 5 különböző kontinensből áll. Ez a játék legnagyobb erőssége. Hatalmas tér tárul elénk, amely mindennél nagyobb, mint ami valaha megjelent. Körülbelül 5x akkora, mint a legnagyobb játéktérkép. Witcher 3? Fallout 4? GTA V? Ugyan már! A fejlesztők 5 évig tervezték és kézzel rajzolták a helyszíneket. Gyönyörűek és változatosak mind. Primordia az első világunk, ami zöldellő mezővel, hatalmas hegyekkel, mesés tengerpartokkal, és vízesésekkel rendelkezik. De említhetnénk még Noctilum dzsungelét, és mocsárvidékét, vagy Oblivia sivatagos, savas esős dűnéit is. A játék a külső helyszínein mutatja meg báját. Nehéz elhinni, hogy a Wii U ilyen látványvilágot tud produkálni belassulás nélkül. Tűéles, látványos effektekkel teli a grafika. Ami a legfélelmetesebb, hogy ha a messzeségben látsz egy hegyet, akkor az bizony nem csak egy háttérelem, hanem megmászható, sőt még mély barlangrendszere is lehet! A látvány fokozható, amennyiben letöltjük a díjmentes 10 gigabájtos frissítést, ami a Nintendo eShop szolgáltatásában érhető el.
Hogy ne a teljes játékidőt az utazás töltse ki, az érintőkijelzőre bökve adott a Fast Travel (teleport) opció is. Ezt akkor tudjuk elérni, ha az adott régióban telepítünk úgynevezett FrontierNav-ot. A Wii U Gamepad kijelzőjén látjuk a régió térképét, és a bejárt felfedezett területeket is. A telepített FrontierNav egységekkel a környező mezőkön elérhető küldetések is megnyílnak, illetve azt mutatja meg, hogy teljesítve vannak-e azok. Ezekkel pénzt, és az itteni értékes anyagot, a Miranium-ot tudunk bányászni. Itt egy minijátékkal tudjuk a hatékonyságukat növelni a rajtuk telepíthető Probe-okkal. A Probe-ok is több típusból állnak, telepítésük is pénzbe kerül, megszerzésükhöz küldetések befejezése szükséges. A Mining Probe például a Miranium beszerzését gyorsítja, a Storage Probe annak tárolási kapacitásunkat növeli. A Probe-ok különböző szintűek, és közülük az azonosakat láncba kapcsolva, szintén növelhetjük hatásaikat. Arra is figyelni kell, hogy a telepített FrontierNav (FN Site Info) milyen osztályzattal (F-től S) rendelkezik a különböző kategóriákban. Az értékesebb, S kategóriás besorolásúakra érdemes telepíteni.
A játékban rengeteg dolgot lehet gyűjteni és fejleszteni. Az Enemy Index-ben azokról a lényekről olvashatunk, akikkel harcoltunk korábban. A kis bogaraktól kezdve az óriási dinoszauruszig szinte minden fajtával találkozhatunk. A Collectopedia menüben a felszedett tárgyakat látjuk. Ezek megnyitásával bónuszokat kapunk, amikkel szintén javíthatunk a statisztikánkon. Egyes küldetéseknél a világtérképen szétszórt tárgyakat, és növényeket kell megtalálni. Amennyiben nem boldogulunk, a Reward Ticket beváltásával kiválthatjuk a keresést. Ruhákat is gyártathatunk. Az elkészült ruhák és felszerelések mind megváltoztatják kinézetünket. Amennyiben az adott ruha stílusa nem tetszik, a Fashion Gear révén a tulajdonságai is átvihetőek a számunkra divatosabbra.
Online mód is elérhető. Összesen 32 játékos csatlakozhat egyszerre. Itt különböző ellenségek legyőzése a feladat meghatározott időn belül, illetve mások által generált szereplőket is bevehetünk a csapatunkba.
A játék külcsínén túl a hangok is jól sikerültek. A zenei felelős most Hiroyuki Sawano volt, aki számos anime muzsikáját komponálta korábban (nevéhez köthető a Mobile Suit Gundam dallamai is). A zenék modernek, néhol rockosak, valahol rap alapúak, sokszor azonban vad technók. Illenek a kaland alá, még ha az elején szokni is kell őket. A dalokat angolul, németül, és franciául is éneklik. A szövegre érdemes figyelni, mert a játék történetét, és az adott szituációt (repülést például) rappelik el. A szinkron is kiváló, bár én hiányoltam a japán hangsávot.
A tesztem során csak a legfontosabb dolgokra tértem ki, azt is csak felületesen, de rengeteg minden van még a játékban. Ezt jól mutatja, hogy a beépített elektronikus kézikönyv 144 oldalas. Érdemes végigolvasni a kaland megkezdése előtt, illetve megnézni a Youtube-on a direkt erre a célra készített Nintendo-s oktatófilmeket is. Amennyiben ez elmarad, akkor közel 20 órán keresztül csak vakon fogtok tapogatózni, illetve rengeteg nehézségbe ütköztök majd, ugyanis a játék nagyon keveset tanít, és oktató rész nincs. A történetnél említett hiányosság miatt nem vontam le sokat az értékből, mert a hangulata, és tartalma mindent visz. Én nagyon meg voltam vele elégedve. JRPG szerelmeseinek megkerülhetetlen az alkotás!
Xenoblade Chronicles X
Kiadó: Nintendo
Fejlesztő: Monolith Soft