The Elder Scrolls Online: Necrom – teszt

Shadow over Morrowind

2023-07-12 11:51:00

Durva belegondolni, hogy a Bethesda és a Zenimax közös gyermeke, a The Elder Scrolls Online már kilenc éve, hogy megjelent, de ennél is durvább, hogy sikere azóta is lankadatlan. Ennek egyik oka, hogy a fejlesztők folyamatosan új tartalmakkal bővítik az amúgy sem kis projektet. Az idei új fejezet, a Shadow Over Morrowind Tamriel keleti szélére, a Telvanni-félszigetre kalauzolja vissza a játékosokat, ahol a Sors Hercegének titkai kerülnek reflektorfénybe.

Bár jómagam egy ideje szünetet tartottam a játékot illetően, az ismerősök tapasztalatait hallgatva még mindig ámulatba ejtő, amit a fejlesztők művelnek. Azok számára is új érzelmeket nyújt minden fejezet, akik a 2014-es debütálás óta folyamatosan játszanak. Az elmesélt történetek részletgazdagsága volt mindig is az, ami leginkább ámulatba ejtett, és ez most sincs másképp. Ezzel kapcsolatosan nem igazán szeretnék spoilerezni, de a többi hozzáadott tartalmat érdemes lehet kiemelni: érkezett két új felfedezésre váró zóna, egy új osztály, az Arcanist, két új szövetséges, és rengeteg új küldetés.

Először a már meglévő karakteremmel terveztem nekivágni az új fejezetnek, de rájöttem, helyénvalóbb lenne az új kasztot is kipróbálni. A szünet miatt az elején az egész játékélmény szokatlan volt számomra, így annyira nem vettem észre az évek során felfejlesztett korábbi karakteremhez képesti szintvisszaesést, és igazából üdítő volt kicsit nagyobb kihívással szembenézni.

Az Arcanist egyébként a játék immáron hetedik osztálya, egy erős kaszt, mely képes romboló, gyógyító vagy védő mágiára misztikus varázslatok, ősi rúnák és elveszett hatalomkönyvek megidézésével. További hatalmat meríthetünk az Apocryphaból, Hermaeus Mora tiltott tudásából is, mely könyvtár egyébként kiemelkedő látványvilágot képvisel e zónában. A varázslatok különféle vizuális- és hanghatásai is egy újfajta mágus érzését keltik, ráadásul alacsony szinten is elég erős képességeknek számítanak.

A kiemelkedő erőhöz nagyrészt a Crux-rendszer járul hozzá, melyen az Arcanist kaszt képességei alapulnak. Ez egyszerűen magyarázva úgy működik, mint a kombó-pontok, csak kicsit rugalmasabb. Egyfjata töltés, melyet képességek felhasználásával halmozhatunk fel (maximum 3-ig). Egyes képességek cruxot generálnak, mások költik azt, és vannak, melyek teljesen függetlenek tőle.

Két szövetségesünk képességei sem elhanyagolhatók. Egyikük Sharp as Night, egy Argonian warden, aki képességeink erős társa lehet, ha felfogadjuk. A másik Azandar Al-Cybiades, aki egy Arcanist, így ha mi is e kasztban rajtoltunk, véleményem szerint előbbi nagyobb segítséget jelent.

Az új kaland új helyszíneihez új ellenségek és események is dukálnak. Számos új főellenség és szörnytípus került be a játékba az idei fejezettel, akikre érdemes odafigyelni. Ami az eseményeket illeti, ezúttal Bastion Nymic eventek formájában kapjuk meg őket, melyek legfeljebb négyfős csoportokat támogatnak, és csak napi küldetések teljesítése útján érhetők el. A bástya térképe három régióból tevődik össze, melyek mindegyike saját ellenségtípusokkal, bossokkal és rejtélyekkel bír: Dreaming Quarter, Plagued Quarter, Subverted Quarter. Egy adott boss legyűrése után visszakerülünk középre, ahol kihívhatjuk a végső bosst, vagy felfedezhetjük a másik két zónát is. Ez utóbbi opcionális, amennyiben azonban legyőzzük a főellenfelet, minden más, amit még nem fedeztünk fel, eltűnik. A zsákmány összmennyisége nagyjából egy négyfős dungeonnek felel meg.

A Necrom fő történetívének teljesítése egyébként kb. 30 órát vesz igénybe, de ezen felül is felkínál még megannyi lehetőséget. A sztori egy cliffhangerrel ér véget, mely izgalmas kilátásba helyezi, mi a terve a fejlesztőknek a jövőre nézve az új, endless dungeonként leírt rendszert felhasználva. És hogy a történet miként folytatódik? A jövőre esedékes 10 éves jubileumon bizonyára mindenre fény derül!

Összességében azt tudnám elmondani a Necromról, amit a többi kiegészítőről is: remek újítások keveréke. Nagyszerű történet, izgalmas, eseménydús területek, és az új osztály, valamint a szövetségesek is szerves részét képezik a nagy egésznek. Tűkön ülve várom, mi a terv a 10 éves jubileumot illetően!

vissza

TESO: Necrom

Platform: PC, PS4/5, Xbox One/Series X|S
Kiadó: Bethesda Softworks
Fejlesztő: ZeniMax Online Studios
Kiadás dátuma: 2023. június 5.

Hivatalos weboldal

+ sokoldalú új kaszt
+ gazdag felfedezhető területek
+ nagyszerű történet
+ sok hozzáadott tartalom

- kissé lassan indulk be a sztori
- a bugokat sok helyen e frissítés sem javította

90 %