Redfall – teszt

Igazi vámpír rémálom

2023-05-05 15:35:00

Mióta beköszöntött a legújabb konzolgeneráció a Microsoft nem igazán erőltette meg magát a játékmegjelenések kapcsán. Persze megjelent egy Minecraft Legends itt, egy As Dusk Falls ott, néhol egy-egy nagyobb cím is mint a Halo vagy a Forza Horizon 5 de annak ellenére, hogy fel kéne tölteniük az új konzoljukat, és szinten kéne tartaniuk a Game Pass szolgáltatást, igen csak takaréklángon égnek. Persze ezt annak kontextusában mondom, hogy hány stúdió tartozik a gigavállalat alá. A mai alanyunk a Redfall a következő nagyobb dobásuk, amelyet az az Arkane Studios fejlesztett akikre sok mindent lehet mondani, de azt biztos nem, hogy visszaélnének a Microsoft kegyes határidőivel. 2016 óta legalább két évente dobtak ki valamit ha nem gyakrabban, de már a Deathloop is hamar eltűnt a piac sűrűjében. A Redfall pedig első ránézésre a tökéletes projekt lenne az Xbox számára. Egy vámpíros FPS történetmóddal ellátva, de mégis a co-op elemekre kihegyezve így az emberek könnyen berángatják a barátaikat egy-egy kalandra, pláne hogy megjelenés napjától a Game Pass felhozatalát erősíti, és további támogatást is várható hozzá. Mégis az első, a második de még a harmadik vélemények is lesúlytóan negatívak. Mégis mi ment félre az Arkane csapatánál?

Szeretném leszögezni, hogy a Redfall szerintem nem egy rossz játék. Hanem egy szörnyű szoftver. Persze játékként sem az iparnak az ékköve, de messze nem olyan rossz mint ahogyan azt a híre mondja, de sokkal inkább technikai oldalon csúszott szét az egész. Hasonló az érzetem, mint a Cyberpunk 2077 esetében - azzal a kivétellel, hogy az önmagában egy jobb játék volt – és ez baromi szomorú hogy újra és újra meg tud történni az iparban. A program alatt az Unreal Engine 4 fut ami már önmagában egy hibás döntés volt meglátásom szerint. Abszolút érződik, hogy fogalmuk sem volt, hogy hogyan fordítsák az amúgy bivalyerős motornak az erősségeit az oldalukra, és hogyan kerüljék ki annak hátrányait. Ennek következtében nem is néz ki jól, de legalább nem is fut megfelelően.

A játékot ketten teszteltük és a megadott gépigény alapján az egyik tesztgépnek magas beállítások mellett is tökéletesen kellett volna futtatnia a programot, de állandóak voltak a fennakadások. A 60 FPS-et képtelen tartani, állandóan járkál a számláló 40 és 60 között, kivéve amikor véletlen leesik 30 vagy az alá, ami még kellemetlenebb mintha csak a 30-at tartaná alapból. Ráadásul ez nem is az a fajta játék amit alacsony FPS számok és droppolások mellett játszani lehet, kifejezetten ellehetetleníteni a haladást a rossz teljesítmény. Ez viszont nem az egyetlen dolog amit produkál még napokkal a megjelenés után is. A térképen sokszor nem lehet waypointtal jelölni a célállomásunkat mert egy teljesen más helyre teszi le a jelölőt, a karaktereknek néha nem tölt be az animációja, néha még a T-pose-t is sikerült meglátnunk. Minden küldetés után felugrik egy ablak ami magyarázatot ad a küldetésről, de volt olyan hogy ez is beragadt és csak akkor tűnt el ha újraindítottuk a játékot. Ezek még mindig csak apróságok a legkomolyabb hibával szembe, ami pedig az Unreal Engine nem megfelelő használatából adódik. Egy nagy pályát kapunk, aminek majdnem minden pontja egyszerre van betöltve (Aztán ahogyan haladunk előre a küldetésekkel kapunk új pályát), viszont ezt képtelen betöltve tartani a szoftver. Emiatt a textúrák sokszor vagy eltűnnek, vagy értelmezhetetlen minőségben jelennek meg. Ami csak egy grafikai probléma lenne, ha ez nem érintene olyan jelenségeket mint például a vörös füst amely igen könnyen öli meg a karaktereinket. Volt olyan, hogy a co-op partneremnek ez betöltött, nekem viszont nem, így gyanútlanul sétáltam a halálomba, és ténylegesen nem láttam, hogy mi ölt meg. Hasonlóan pedig néha még láthatatlan falak is előfordulnak olyan helyeken, ahol abszolút indokolatlan a jelenlétük.

A játék ehhez képest pedig nem is néz ki olyan jól. A nem betöltött textúrák nem sokkal maradnak el a Redfall alap kinézetétől amely mintha generációkkal ezelőtti lenne. Néha abszolút olyan érzése van az embernek, hogy az X360-as generáció szebb játékai tudták hozni ha nem is ezt a szintet, de hasonlót. Ami azért nagyon elszomorító, mert meglehetősen jó ötletek vannak a dizájntervezésben. Az időben megfagyott de mégis mozgó árvíz, a dungeonök kinézete, vagy akár a szétnyíló óriásbabaház mind rengeteg ötletet tartalmaznak.  Az épületek belső tereit nagyon jól dobták fel egy jól elhelyezett neoncicával, egy kitömött farkasszoborral, vagy a falakra akasztott halakkal, esetleg a működő popcorn géppel, persze amikor a bútorok éppen nem tűnnek el körülöttük. Nem az ötlettelenséggel volt a baj, hisz abból látszólag nincs hiány, hanem a megvalósítással. Ez a játék képes lenne kreatívan kinézni egy 2023-as szintű megjelenéssel.

Viszont beszéljünk arról ami működik a játékban, mert nagyon naiv lenne azt hinni, hogy nincsen semmilyen jó pontja. Kifejezetten élvezetes tud lenni mikor a barátokkal leülünk vámpírokat vadászni és megtapasztalni a történetet. Az atmoszféra sokszor nagyon jól tud működni, és mikor egy vérszívó eltűnik, megjelenik, eltűnik csak arra várva, hogy mikor kerülhet mögénk és hozhatja ránk a frászt amíg az egyetlen dolog amit látunk a társunk ijesztő árnyéka onnan, ahol az előbb még szörnyhangokat hallottunk… Nah az nagyon hangulatos tud lenni. A Redfall ekkor működik igazán, amikor képes elhitetni, hogy a Left4Dead máig megismételhetetlen élményét jól tudja vegyíteni a Borderlands rendszereivel, és állandó elégedettséget képes adni a gyűjtögetéssel, a fegyvereink birizgálásával, nomeg az iszonyat mennyiségű gyilkolással. Ebből a szempontból pedig szerény véleményem szerint a a legjobb Left4Dead örökös eddig, sokkal jobban átadta azt az érzést amit számomra sem a Back4Blood sem pedig az Earthfall nem tudott. Ami pedig még nagyon fontos aspektus, hogy abszolút megvan a progresszió érzete. Folyamatos látjuk ahogy pipáljuk ki az újabb és újabb küldetéseket, és látjuk mennyi minden vagyunk már túl. Ez a vizuális megjelenítés szerintem nagyon fontos, hogy folyamatosan motiváltan tartsa a játékosokat, hiszen ma már nagyon meg kell válogatni, hogy melyik játékba fektetünk bele 25 órákat.Ami még feldobja a játékélményt, hogy a Left4Dead-el ellentétben itt a 4 választható karakter nem csak megjelenésében és hangjában üt el egymástól, hanem mindegyikük más képességgel, sőt teljes képességfával rendelkezik. Az általam választott karakter például egy robotkutyát irányít, amely képes elterelni az ellenfeleink figyelmét, magára vonzza azokat, így pedig a C4-es képességünkkel igen halálos támadáskombinációt tudunk mérni rájuk. Ha pedig összefűzzük ezeket a képességeket a társaink speciális eszköztárával akkor ha nem is Genshin Impact szerű láncreakciókat, de igen látványos támadás sorozatokat hajthatunk végre. Ez pedig ad egy kis taktikázást a dologhoz, és egyes dungeonükben kifejezetten szükségünk is lesz arra, hogy kreatívan tudjuk kihasználni a lehetőségeinket. Pláne akkor, hogyha már az amúgy igen látványos főellenségekkel kell összemérnünk az erőnket. Szerintem kifejezetten kellemesre sikerült a játék nehézsége, legalábbis az átlagos beállítások mellett teljesen korrekten ingadozott a könnyebb és nehezebb szintek között, attól függően, hogy éppen mennyi időt fektettünk a fegyverarzenálba. Ez az arzenál pedig leginkább lőfegyverekből áll, a kötelező pisztoly, shotgun, gépfegyver valamint mesterlövészpuska mellett pár igazán speciális darabbal. A vámpírfagyasztó UV-fény, vagy a szögbelövő mind nagyon élvezetes tud lenni, pláne ha kellő ritkaságúak. Sajnos viszont ezek a fegyverek nem térnek el egymástól olyan sokban, igazából elég csak a statisztikákat nézni, sem babrálni nem tudjuk őket igazán, sem a kinézetüket nem tudjuk változtatni.Összességében a Redfall egyáltalán nem egy élvezhetetlen játék, azonban kár lenne magunkat azzal áltatni, hogy ez megfelel a jelenlegi AAA felhozatalnak. Ha van hozzá egy csapat, akkor abszolút egy nagyon élvezhető élmény tud lenni, és erre a Game Pass egy nagyon alkalmas megoldás, viszont azon túlmenően jelenleg egy kockázatos befektetés. Ha viszont technikai oldalról javítják, az érdeklődőknek mindenképpen megérheti belelesni, pláne ha még jön pár extra tartalom is hozzá.

 

vissza

Redfall

Platform: PC, Xbox Series X/S
Kiadó: Bethesda Softworks
Fejlesztő: Arkane Studios
Kiadás dátuma: 2023. május 2.

+ Működő hangulat
+ Haladás érzete
+ Érdekes karakter képességek

- Szőrnyű technikai oldal
- Ronda kinézet
- Fegyverlehetőségek

52 %