Overwatch - teszt
Nem túlzás azt mondani, hogy a gamer közösség jelentős része ráfüggött a Blizzard legújabb üdvöskéjére, az Overwatchra. De mit tud a játék, amit a Team Fortress, vagy egyéb ingyenes programok nem? Az ár érték arány javult-e a béta óta? És legfőképp, azt kaptuk-e, amit vártunk?
A Blizzardban eddig sosem kellett csalódnia a rajongóknak. A cég elkészítette minden idők egyik leghíresebb MMORPG-jét, a World of Warcraftot, de a stratégiai játékok terén sem kell szégyenkezniük a Starcraft szériával. Sőt, a klasszikus RPG-k világában is jártasak a Diabloval. Természetesen még sorolhatnánk az érdemeiket, de a lényeg az, hogy nem véletlenül voltak olyan magasak az elvárások az Overwatch-al kapcsolatban. Vajon megugrotta a jó öreg Blizzard a lécet?
Bizonyos szempontból igen. Mit ígértek nekünk? Egy pörgős élményt, ami leköt, nincs lehetőségünk pislogni sem közben. Megkaptuk. A tempó nem lassult, pár perc és megölted az ellenséget, vagy ő végzett veled. Alig van időd átgondolni a következő lépésedet, kulcsfontosságú a reakcióidő és az éberség. Persze sokat számít a skill, az, hogy ismerd az ellenfeledet, a térképet, és tudj célozni. Ugyanakkor sokszor már-már a megérzéseidre kell támaszkodnod, mikor felbukkan a kis szemét a fal mögül a semmiből. Cselekedj, ne filozofálj! Ez akár a mottója is lehetne az FPS-nek. A modern világ feszített tempójába, folyamatosan érkező ingereibe beleillik az ilyesfajta gameplay. A Doom után ez is az a darálda, ami felüdülés a léleknek.
Persze a dolog komplexebb ennél, hiszen minden hős teljesen más stílust igényel. Például ott van az ikonikus, villámsebes, jó fenekű nőszemély, Tracer, aki megjelenik és már el is tűnt, közben pedig megölt három szerencsétlent. Negatívuma, hogy nagyon papír, úgyhogy jobb észrevétlennek maradni. Ez alapjában véve a legtöbb karakterre igaz. Nagyon hamar a sírban találod magad, ha nem figyelsz. De beroboghat a képbe D.VA is, kawaii arcocskájával és terjedelmes robotjával. Na, őt már nem annyira könnyű leszedni, és még valamelyest mobilis is. A lényeg, hogy nem kezelheted ugyanúgy, mint az előbb említett Tracert. Nagyon meg kell tanulnod, hogy viszonyulj az egyes szereplőkhöz, hogy kezes bárányokká váljanak, te pedig bemutathasd a meccs legjobb killjeit.
Ennek a variabilitásnak viszont megvannak a hátrányai is. Nem mindig egy kellemes női hang simogatja a füleidet, vagy Widowmaker mellei ugranak az arcodba egy-egy Victory póznál. Viccet félretéve Genjinek nincsenek olyan szép idomai. Kivéve, ha az ember az izmokra bukik. A külsőségeken túl a képességekben sem túl jó a balansz. Vannak nagyon OP, szinte elpusztíthatatlan karakterek. Példaként a robotot, Bastiont hoznám fel. Olyan szinten erős, hogy John Cena is sírva menekülne el előle, de talán még Chuck Norris golyóit is megszorongatná egy kicsit. Szegény Symmetria meg nem sok mindenre jó azon kívül, hogy csinos. Persze nyilván az ügyességünk is belejátszik mindebbe, de egy aránylag rossz játékos is tud menni valamire mondjuk Bastionnel.
A pályák kellőképpen változatosak, könnyen el lehet rajtuk igazodni, nem túl nagyok. Ez teljesen jól illeszkedik a játékmenethez. Néhol van egy-egy eldugott heal, jó camp hely Widowmakernek. Amúgy a helyszínek elég nyitottak és jópofák a szétlőhető polcokkal, meg kosárlabdákkal, egy nagy FUN az egész. Ehhez hozzátesz a grafika is. Minden színes, minden élénk, fényes, az ember szeme instant orgiát kap, amint ránéz. A csillámpóni ehhez képest semmi. Ne értsetek félre, egyáltalán nem zavaró a vibráló kavalkád.
Sok féle karakter, sok féle helyszín, izgalmas játékmenet. Ennyi. A béta után megmondom őszintén, vártam, hogy a Quick Matchen és az AI elleni küzdelmen kívül mást is kapunk majd. Más módokat, amik tovább bővítik az alapjában véve remek koncepciót. Még az ingyenes címek esetében is sokszor nagyobb a választási lehetőségünk, mint az Overwatch esetében. 10 perc, ennyi a PvP, ha elég lassúak vagytok, és már haladtok is tovább. Ez idő alatt még a WC-n sem végez az ember. Random bedob valahova a matchmaking és egymásnak ugrotok. Természetesen custom játékot is indíthattok, illetve van egy cserélődő opció, mondjuk 200%-os healelődéssel és hasonlókkal, de mást ne keressetek. Komolyan mondom, négyszer végig kellett mennem a menün, hogy elhiggyem, hogy tényleg nincs ott más, nem csak én vagyok a béna, hogy nem találom.
Ezzel alapjában véve nem lenne probléma, ha nem kerülne 60 euróba, azaz körülbelül 18 000 Ft-ba Battle.neten. Ennyi tartalommal ha nem is egy ingyenes cím, de egy féláras szintjén van. Amit ad, az jó, de milyen áron? Komolyan el kell adnia a szerencsétlen kockának a fél veséjét, hogy meg tudja venni? Lehet, hogy a barátaitok ragaszkodnak hozzá, hogy menjetek velük szórakozni, de sírva ültök otthon a sarokban, hogy gyerekek, ez nem fog menni. Csak viszonyításképpen ott a Witcher 3 mennyi tartalommal is? De nem muszáj erre asszociálnotok, sok minden mást is megemlíthetnénk. A Blizzard nem szégyellős, ha pénzről van szó, annyi biztos.
Bugokkal egyébként egyáltalán nem találkoztam, a szerverek simán működnek, nincs lag, a gyengébb géppel rendelkezőknek sem kell félniük, nem szükséges high end PC a futtatáshoz. A közösségben sincsenek szentségelők, Cyka Blyatot ordibálok, legalábbis nekem nem volt hozzájuk szerencsém. Az is igaz, hogy az összhang a béta után sem jelent meg, a kontrollálatlanul össze-vissza rohangálás még mindig jellemző. Healert, tankot nagyon kevesen akarnak választani, úgyhogy sokszor belekényszerültem ezekbe a szerepekbe, különben halálra voltunk ítélve. Simán belockolnak 5 offenzív hőst, meg sem rebben a szemük, hiába a figyelmeztetés felkiáltójellel a jobb oldalon, hogy „Ne legyetek gyökerek, nincs a csapatban, aki megmentené a hátsó feletek!”
A jutalmazást sem tartom teljesen korrektnek. Mi alapján ítéli meg a mesterséges intelligencia, hogy kié volt a legjobb mozzanata a meccsnek? Lehet, hogy a healer sokkal nagyobbat alkotott, mint a random gyerek, aki beugrott középre és vak tyúk is talál szemet alapon lesorozott minden alacsony HP-s ellent. Egyébként a társak segítéséért nem nagyon kapsz kreditet. Azé az utolsó szó, aki a legnagyobbat durrant.
A ládákból egyébként sok féle kincs kerülhet elő, voice line-ok, skinek, avatarok és sprék!? Hát bevallom őszintén ez utóbbinak nem sok értelmét láttam, inkább olyan „nem tudtak mit kitalálni már a készítők” mozzanatnak tűnik. Egyébként sajnos a mutatós kinézeteknek sem sok értelme van, hiszen FPS lévén nagyjából semmit sem látunk belőlük, kivéve persze, ha a másik fél viseli őket. Azért mégis jó érzés a jutifalat a szintlépésért.
Összességében az Overwatch egy jól összerakott, gördülékeny FPS, rengeteg kiaknázatlan lehetőséggel és az árához képest messze kevés tartalommal. Jó darabig el lehet vele szórakozni, de ha nem vagy társasággal egy idő után már nem nyújtja ugyanazt az élvezetet, mint az elején és fenn áll a megunás veszélye.
Overwatch
Kiadó: Blizzard Entertainment
Fejlesztő: Blizzard Entertainment
Rövid vélemény
+ Pörgős játékmenet
+ Változatos karakterek
+ Jól felépített pályák
– Kevés tartalom az árhoz képest
– Egy idő után monoton
– Túl rövid meccsek