GTFO – teszt

Work together or die together

2020-11-15 14:40:00

GTFO: a játék, mely 2019 decembere óta korai hozzáférésű projektként jelen van a piacon, mégis egészen eddig képes volt a látókörömön kívül esni. Kaptam egy kódot, telepítettem Steamen keresztül, majd végignéztem a barátlistán, kinek lehet még meg a játék… Tekintve, hogy egy négyfős kooperatív kalandról van szó, ez elmaradhatatlan lépés volt, idegenekkel a hatás nem minden esetben ugyanaz, főleg, ha közös nyelvet sem beszélünk. Egy horror-vezérelt, első személyű nézetes lövölde, melynek nem az alkalmi játékostábor a célközönsége. Megvan tehát a 4 fő, összesen vagy 200 év játékidővel a hátunk mögött nekivágtunk a játéknak, de erre még mi sem voltunk felkészülve! Hamar feltűnt, hogy a 10 Chambers Collective a játékosok kihívására fókuszál, e hardcore szál pedig csapatmunka, figyelem, türelem, és egy heti szett alsónadrág nélkül teljesíthetetlen…

Annak ellenére, hogy early acces címről beszélünk, rendkívül csiszolt a játékmenet. Az első percekben igen frusztráló, de amint rájöttök az alapvető mechanikai működésre, és elkezdtek egymásra hallgatni, csapatként működni, elkezditek élvezni a dolgokat. Könnyűnek hangzik, de nagyobb súlya van mint gondolnátok. Stratégiára van szükség, el kell tudnotok osztani egyenlően a talált elemeket, lopakodva megközelíteni a célpontokat, türelmesen kivárni a megfelelő pillanatot minden támadáshoz… közel 2,5 órába telt, mire az első ordert teljesítettük, és többet szabotáltuk egymást, mintsem segítettünk volna a másiknak, így a küldetés teljesítése önmagában is elégedettséggel töltött el.

A cél általában nem túl bonyolult, jussatok el A-ból B-be, majd C-be, és közben próbáljatok nem meghalni… Ehhez viszont adjátok hozzá a rémületesen szűkös muníciót, az egészség visszanyerésének minimálisan kevés módját, és az esetlegesen alkalmatlan csapattársakat – ugye, hogy ugye!

A missziók megkezdése előtt választunk egy elsődleges (automata/félautomata pisztolyok), egy másodlagos (shotgun, mesterlövész puska, revolver, ami több sebzést okoz), egy speciális (sentry gun, shotgun turret, ami az ellenség lassítására szolgál), illetve egy közelharci fegyvert. Magunkhoz vehetünk más fogyóeszközöket is, mint a fényrudak, zseblámpa, C-Foam gránát, záreltávolító, stb., és itt a szent hozzávaló, a lőszer-, egészség-, és eszközpótló készletek. A haladás során különféle terminálok teszik próbára a DOS-programozási készségeteket. Ezekből megtudhatjátok egyes elemek hovatartozását, fellelhetőségüket, felsorolásukat.

Ellenfeleink a Sleeperek… Igen, nevükből is adódóan általában alszanak, vagy legalábbis alfában vannak, de minden kis zajra felkapják fejüket, így a lerohanás nem opció. Ők is különféle csoportokba oszthatók: Striker (közönséges katona), Big Striker (tank), Shooter (lövész), Big Shooter, és a Scout, aki egy esetleges riasztás alkalmával minden korábbit felébreszt.

A siker nyitja tehát továbbra is a csend. Tanácsként mondom, hogy a fényrudak használata sötét helyeken előnyös, mert a zseblámpával ellentétben nem ébreszti fel az alvókat, innen pedig a türelemé a főszerep, és hogy mennyire használjátok hatékonyan a kalapácsot, mint közelharci fegyvert, hogy hangtalanul ártalmatlanítsatok mindenkit. A „B” esetben, mikor tüzet kényszerültök nyitni, a dolgok sokkal nehezebbé válnak, főleg, ha magányos farkasként nyomod, ugyanis ilyenkor amint földre kerülsz vége, mivel nincs, aki felélesszen.

Tehát akármennyire is kifizetődő a multiplayer, ha csak 1 vagy 2 fő csatlakozik hozzád, a 3. és 4. helyre nem érkezik AI támogatás, mint mondjuk a Left 4 Dead-ben. Itt jegyezném meg, hogy a 10 Chamber Collection rendelkezik saját Discord csatornával, mely remek lehetőség.

Az indulás óta folyamatosan érkeznek javítások és frissítések a játékhoz. A legutóbbi ilyen a Rundown 004-mely a Contact kódnevet viseli. Ennek keretein belül végre egy hőn áhított funkció, a matchmaking is bekerült. E Rundownok egyébként egyfajta történetfejezetekkel érnek fel, és  Warden mindegyikben új foglyokat küld a titokzatos földalatti komplexumba, mely telis-tele van a már említett lényekkel.

Ha nem jönne folyamatosan szembe velem az Early Access felirat, el sem hinném, hogy a GTFO még nem teljes játék. Mind a négyen egyetértettük abban, hogy remekül néz ki, szinte maximálisan kihasználja a Unity motort. A szintek bár sötétek a megvilágítás részletessége eszméletlen, a karaktermodellek jól ki vannak dolgozva, az animációk kellően pörgősek, folyékonyak. A hanghatások is kiválóak, rendkívül részletesek, és nagyban hozzájárulnak a GTFO horror mivoltához. Az Alien: Isolation óta talán az első cím, mely ilyen mértékű szorongást eredményezett.

vissza

GTFO

Platform: PC
Kiadó: 10 Chambers Collective
Fejlesztő: 10 Chambers Collective
Kiadás dátuma: 2019. december 9. (early access)

+ látvány és hangok
+ hangulat
+ összeszedettség

- csatlakozási nehézségek

90 %