Crysis Remastered – teszt

A szépség nem minden, de jó nézni

2021-09-20 20:15:00

Emlékeztek még 2007-re, amikor mindenki a Crytek üdvöskéjéhez, a Crysishoz mérte a számítógépjének teljesítményét? Ráadásul ez annyira elterjedt alap lett, hogy létre is jött egy weboldal „Can I run Crysis?” néven, melyet megnyitva egy hatalmas „NO” felirat fogadta a látogatókat. Azonban sajnos a korát meghazudtoló grafika eredménye lett az is, hogy sokáig bármilyen fejlesztőcsapattól érkezett egy-egy nagyobb projekt, a köztudat akarva-akaratlanul a Crysishoz hasonlította annak látványvilágát, mondván, ha a Crytek meg tudta csinálni, más miért nem. Akárhogy is, a számítástechnika fejlődése ennek véget vetett, a modern hardverek kisujjból kirázzák a futtatáshoz szükséges teljesítményt, ettől függetlenül a Crysis továbbra is egy hihetetlen projekt maradt, mi sem támasztja ezt alá jobban, mint a két folytatás, és a tavaly bemutatott felújított változat, mely az egy éves Epic Games Store-exkluzivitás után most a Steamre is megérkezett.

Aki esetleg nem ismerné a játékot, annak röviden elmondanám, hogy egy FPS-ról van szó, melyben az ún. Raptor Squad egy tagja, Nomad felett vesszük át az irányítást. Ez egy öt katonából álló kis csoport, tagjai nanosuittal vannak felszerelve, mely egyebek mellett a láthatatlanság, a szuper gyorsaság, az áthatolhatatlan páncél, és a hihetetlen erő képességével ruházza fel őket. Ezek külön-külön is szórakoztatók, na de egyben… a hatalmi fantázia felsőfoka! A történet szerint egy észak-koreai szigeten eltűnt tudós, illetve annak csapata után kutatunk, a mentőakció azonban hamar az idegenek inváziójába torkollik.

Bevallom, annak ellenére, hogy ismerem a sztorit, ugyanolyan lendülettel vágtam bele a kalandba, mint anno, mikor először játszottam vele. Csak kikapcsoltam az agyamat, és hagytam, hogy magával ragadjon a játékmenet. Imádtam, hogy az egész sziget egy óriási homokozó, és bár a történet lineáris, konkrét célok is ki vannak tűzve, nem várja el senki, hogy egy adott úton jussunk el oda. Mikor megszólal a „nanovision enabled”, vagy a cloak engaged”, folyton a hideg futkos a hátamon, imádom!

Remasteredként a játék újfent fantasztikusan fest, és bár nem vagyok szőrszálhasogató, bátran merem kijelenteni, hogy egy „átlagos” PC-n, nem maximálisra tekert grafikai beállítások mellett is jól néz ki, azonban ha feljebb váltunk, hamar diavetítéssé tudja varázsolni a dolgokat… A menüben viszont rendkívül részletesen személyre szabhatjuk a látványelemeket, és külön piros pont jár a “Can it Run Crysis” opció elnevezésért, amit vélhetően nem sokan fognak használni, ugyanis hiába futtatja ma már egy kézi konzol (NS Switch) is a játékot, a PC-s verzióval még sok mai gépnek is meggyűlhet a baja.

Hihetetlen munkát fektettek a fejlesztők a vizualizáció újrateremtésébe. A sziget jóval többet kapott, mint egy nyalásnyi festéket, és ami 13 éve ámulatba ejtett, az most is meg fogja tenni. Az óceán látványa egy magas szikla tetejéről, a fák lombkoronáján átszűrődő napfény, és még sorolhatnám… Bár a karaktermodellek kevésbé lenyűgözőek, és a holttestfizikával is lehetne vitatkozni, úgy gondolom, nem érdemes a hibát keresni. A mozdulatok, ahogy csak egy fegyverért hajolunk le, a robbanások, a lövedékek, amint szétszakítják a lombozatot, vagy felverik a port. Elképesztő!

Az AI talán rászorult volna még egy kis finomításra, hihetetlen módon idegesítő, mikor hosszú perceken keresztül jelölgetem a célpontokat a távcsőben, majd egy bokorrezzenés miatt két kilométeres körzetben minden katona rám tol 4 tárnyi lőszert.

Egy fontos aspektust tudnék talán kiemelni, melyben a Remastered eltér az eredeti verziótól, ez pedig az Ascension eltávolítása a játék végéről. Felfogható úgy is, hogy nem nagy veszteség, de az ízig-vérig rajongók egész biztosan vitatkoznak e döntéssel.

Az az igazság, hogy többet nem is igazán lehet írni a játékról, elvégre nem írták újra a történelmet, csak felújították az amúgy már ismert sztorit. Akárhogy is, én úgy gondolom, a mai világ hihetetlenül gyors fejlődésében elengedhetetlen egy-egy cím felújított változatának elkészítése, hiszen ezzel nem csak a fiatalabbakat és újoncokat csatolhatják hozzá a rajongói táborhoz, de a veteránoknak is okozhatnak bőven örömöt. Hiába ismerjük a sztorit, hiába nem lepnek már meg a fordulatok, igenis jó ily’ módon kicsit visszarepülni az időben, és szórakozni!

vissza

Crysis Remastered

Platform: PC, PS4, Xbox One, NS Switch
Kiadó: Crytek
Fejlesztő: Crytek
Kiadás dátuma: 2020. szeptember 18.

+ látványvilág
+ sztori
+ hangok
+ árazás

- AI
- holttestfizika
- járműkezelés
- optimalizáció
- nincs bővítés

80 %