Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp – teszt

Cuki háborúsdi

2023-05-03 18:03:00

Több mint 20 évvel az első Advance Wars megjelenése után a Nintendo és a fejlesztő WayForward új köntösbe ültetve de érintetlen játékmenettel elhozta nekünk az első két részt egy méretes csomagban. Kapunk ugyanis két hosszú kampányt, egy kihívás módot, helyi és online többjátékos módot, valamint egy pályaszerkesztőt is. A Game Boy Advance változatok pillanatok alatt klasszikusokká váltak a körökre osztott stratégiai műfajon belül, és ez nem csoda, hisz ennyi évvel később és megannyi modern alkotás után is remek szórakozást nyújt.

Azoknak, akik még nem ismerik a sorozatot, az Advance Wars egy rajzfilmes világban játszódik, amely tele van háborúzó frakciókkal, és a dolgok akkor kezdődnek, amikor a Blue Moon hadserege hirtelen megszállja narancssárga szomszédait. (Ezen tény miatt is döntött úgy a Nintendo, hogy egy teljes évre elhalasztja a játék megjelenését, a való világ eseményei okán). Ekkor adják kezünkbe a sereg irányítását egy sor csetepatén keresztül, amelyek a világot járják be, míg végül mindenféle színű ország is becsatlakozik a konfliktusba. A történet ezek alapján már sejthető, hogy nem akarja elvenni a figyelmünket, cserébe pont elég ahhoz, hogy ne csak random pályák kövessék egymást.
A harcok körökre osztottak, és a műfajban azóta megszokott stílusjegyek sokaságát vonultatják fel. A pályától függően földi, tengeri és/vagy légi egységekhez férhetünk hozzá, és egy kő-papír-olló-szerű struktúra határozza meg, hogy melyik melyik ellen erős. A terepviszonyokkal, például hegyekkel és erdőkkel, valamint a mindig bosszantó köddel is meg kell küzdenünk, amely a térkép nagy részét elhomályosíthatja bizonyos pályákon. A legtöbb térképen a cél az ellenfél összes egységének kiiktatása vagy a főhadiszállásuk elfoglalása, de néha a térkép irányítását városok és más épületek elfoglalásával várja el tőlünk a játék.
Néhány stratégiai játékkal ellentétben itt nincs őrült nyersanyaggyűjtés - az elfoglalt városok minden nap adnak nekünk pénzt, amit új egységekre költhetünk, a gyárak és repülőterek pedig, ha jelen vannak a térképen, erősítést kínálnak eme pénzért cserébe.
A játék egyik legfontosabb eleme a hatótáv és a terepelőny, de természetesen az egyes egységek erősségeire és gyengeségeire sem árt odafigyelni, mert hiába gyártunk le sok pénzért egy tucat tankot ha az ellenfelünk bombázó repülőgépekkel támad, cserébe ezek a repülőgépek sebezhetőek a légvédelmi egységekkel szemben, így a mennyiség helyett a választékosság a döntő. A gyalogság könnyedén mozoghat erdőkön és hegyeken keresztül, és elfoglalhat építményeket, de a tankokkal vagy helikopterekkel szemben nem tudnak hatásosan szembeszállni. A rövid hatótávolságú egységeknek a tüzérség és a rakétavetők lőtávolságán kívül kell elhelyezkedniük. A tengeralattjárók erős lopakodó egységek lehetnek, de a víz alá merülés képessége és a látótávolságon kívülre kerülése megnövekedett üzemanyag-fogyasztást jelent. Az Advance Wars csatái tényleg pályáról pályára mélyülnek eme sok elem változatos prezentálása okán.

A játék bonyolultságát tovább fokozzák a parancsnokok (Command Officer): karikatúraszerű karakterek, akiknek passzív erősségeik és gyengeségeik vannak, és különleges képességeket tudnak bevetni, miután feltöltötték őket. A Re-Boot Camp kényelmes tempóban mutatja be az egyes CO-kat, kezdve Andyvel és Maxszel, egy tapasztalatlan fiatal CO-val, aki varázslatos módon képes megjavítani az egységeket, illetve egy izmos, magabiztos veteránnal, aki támadásnövelést adhat az egységeinek. Az ellenséges CO-k - akiket a későbbi küldetésekben és a játék Versus módjában játszhatunk - még erősebb képességekkel rendelkeznek, mint például Olaf Blizzardja, a mozgást gátló hóvihar, vagy Eagle Lightning Strike-ja, amely gyakorlatilag két fordulót ad neki egy csapásra. Bár néhány képességet túl erősnek vagy kiegyensúlyozatlannak érezhetünk ezek miatt, de az Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp nem különösebben nehéz; hiányos stratégiával is el lehet érni a célt maximum néhány próbálkozás után, ráadásul két nehézségi mód van: a könnyű Casual beállítás és a nagyobb kihívást jelentő Classic beállítás, ha az ellenséget könnyűnek találnánk.

Ha már a fent részletezett játékmenet nem igazán változott az elmúlt két évtizedben, a WayForward és a Nintendo nem fogta vissza magát az első két Advance Wars játék kinézete kapcsán, és a csatateret egy asztali háborús játékhoz hasonlóvá változtatta, ahol akciófigurák vértelenül csatáznak. Személy szerint egy kézzel készült pixel grafikának nagyon tudtam volna örülni, de az általános csiszoltságot és megjelenítést nehéz kifogásolni; ez egy nagyon szép frissítése két 20 éves játéknak.
Ahogy a bevezetőben is említettem, az Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp egy terjedelmes csomag. Tartalmaz két teljes kampányt, amelyek több tucat küldetést kínál (a második rész azonnal játszható, de a játék figyelmeztet, hogy spoilereket tartalmaz a története ha kimaradt az első része) online többjátékos csatákat barátok ellen, helyi többjátékos módot, valamint egy War Roomot, ahol a játékosok lejátszhatják és újrajátszhatják az egyes ütközeteket. Még egy egyedi pályatervező is van, amely egy egyszerű eszközkészlettel rendelkezik a házi készítésű csataterek létrehozásához és megosztásához. Az újoncok számára ez hatalmas mennyiségű tartalom, míg ha veteránok vagyunk akkor szimplán egy méretes nosztalgiabomba.
Ugyanakkor az a döntés, hogy játékmenetileg változatlanul jelenjen meg, nem mentes a hátrányoktól sem. A műfaj meglehetősen sokat fejlődött az elmúlt két évtizedben, és mivel ez a remake már egy másik időpontban létezik, a játékmenet frissítésére irányuló ambíció hiánya több szempontból is megmutatkozik. Különösen az első Advance Wars kampányának küldetései esetén érezhető, hogy van egy optimális stratégia amit mindenképp követni kéne, hogy ne szenvedéssé váljon az adott csata. A második kampány ehhez képest érezhetően jobban teljesít, mivel több kifejezési lehetőséget és improvizációt tesz lehetővé.

Összegezve tehát az audiovizuális megjelenítéstől eltekintve az Advance Wars remake nem igazán akar kockáztatni. Ez önmagában nem rossz dolog, főleg, hogy a játék alapjai többnyire megállják a helyüket. Még mindig rengeteg szórakozást lehet itt találni. De azt is jelenti, hogy ez a csomag kevésbé érdekes, mint amilyen lehetett volna, és ha újdonságok akarunk akkor azt vagy másik játéknál kell keresni, vagy reménykedni egy teljesen új részben.

vissza

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp

Platform: Nintendo Switch
Kiadó: Nintendo
Fejlesztő: WayForward
Kiadás dátuma: 2023 április 21.

+élvezetes csaták
+friss megjelenés
+rengeteg tartalom

-változatlan játékmenet

85 %