F1 2018 - teszt

2018-09-23 19:15:00

Bár tény és való, hogy a Formula 1 autói a sport történetében a leggyorsabb járgányok, már az elején érdemes leszögezni, hogy a játék nem pusztán a sebességmámorról szól. E modern paripák technológiai jellege is lenyűgöző, a Codemastersnek köszönhetően pedig ehhez tapasztalatban is közelebb kerülthetünk. A gumiabroncsok tulajdonságai, az energia-visszacsatolási rendszer, és társai egy lépéssel közelebb juttatják a projektet a reális szimuláció fogalmához.

A Formula 1 2018 több különféle játékmódot sorakoztat fel a rajtvonal mögött. Kedvenc pilótánk felett átvéve az irányítást, vezessük győzelemre egy szimpla Grand Prix hétvégén, vagy akár egy egész világbajnokságon. Ha ezt egyedül unalmasnak találjuk, a többjátékos szekció keretein belül akár rangsorolt versenyeken is részt vehetünk. Elődjéhez képest mégis leginkább a karrier módban végzett változtatások, ráncfelvarrások teszik mássá ezen epizódot, ahol is egy újonc szerepét betöltve, friss szerződéssel ugorhatunk a választott csapat egy autójának volánja mögé.

Bárkivel is kötünk szerződést, figyelmünk nem lankadhat! Egy nagyobb csapat szárnyai alatt, mint mondjuk a Mercedes vagy a Ferrari, várhatóan egy jobb autót vezetve több esélyünk van a győzelem elérésére, egy kisebb formáció pártfogásában – bár az elvárások kisebbek, –  képességeinkre minden eddiginél nagyobb szükségünk lesz az esélyek növeléséhez, és a lehetőségek körének szélesítéséhez.

Az F1 2018-ban gyorsabban gyűjthetjük a teljesítményelemeket, mint az eddigiekben. Ennélfogva egy-egy futamon belül akár több fejlesztést is elvégezhetünk autónkon, melynek eredményeképp versenyről versenyre jobb statisztikákat érhetünk el. A változások a kisebb csapatok esetében is kézzelfoghatók akár egy szezon leforgása alatt is, a hosszútávú izgalmak fenntartása érdekében pedig az év végi frissítések akár teljes mértékben felszámolhatják a rendszert. A nagyobb teameket a középmezőnybe taszítva vehetjük át a vezetést kisebb kollaborációkkal.

A négy teljesítményosztály mindegyikéhez saját frissítési útvonallal rendelkezik minden csapat, és érdemes megemlíteni, hogy ezek mindegyikét közvetlenül befolyásolja a médiával való érintkezés is. A szerződéses tárgyalások például sokkal nagyobb prioritást élveznek, mint korábban, és annál jövedelmezőbbek is. A sofőr értékét növelve is hatalmas előnyre tehetünk szert a konvencióktól egészen a gyorsabb boxkiállásokig.

A tavalyi felhozatalhoz csatlakozott 8 csodálatos jármű a sporttörténelem ászai közül. Az összes autó kidolgozottsága magas szintre emelkedett, a szénszálas alkatrészek részletessége néhol lélegzetelállító, ám a pilótafülkét körülvevő glória… na, arról inkább nem nyilatkoznék. A 21 helyszín mindegyike páratlan látványvilággal rendelkezik, akár verőfényes nappalról, akár felhőszakadásról beszélünk. Újoncként köszönthetjük a francia labirintust, a Circuit Paul Ricardot, valamint visszatérőként a hatalmas német Hockenheimringet.

Talán egyetlen, de részemről a legnagyobb negatívumként a kárrendszert említeném. Mintha csak az évekkel ezelőtti epizódokból hozták volna át, változtatások nélkül… Pozitívum azonban, hogy a modern és klasszikus autók vezetési élménye közti különbség hatalmas, néhol szinte birkóznunk kell a kerekekkel. Különdíjat érdemel nálam az új, 2018-as hibridek által keltett impulzus, melyek a kimagasló teljesítménnyel, ám emellett elképesztő tapadási képességgel rendelkeznek, melyeket két új szimulációs elem is alátámaszt.

Az ERS rendszer szabályozza a hibrid akkumulátorból érkező teljesítményt, így tesz lehetővé összesen hat különböző beállítási szintet. A légterelést is szabályozhatjuk: választhatunk, hogy az autó orrát, vagy épp fenekét szorítsuk le jobban, ám ha e funkciót már soknak véljük, teljesen automatizálhatjuk is.

A gumiabroncs-hőmérséklet modellje is bonyolultabbá vált, a felületet, valamint a belső hőmérsékletet is mérhetjük a pontosabb szimuláció biztosítása érdekében. Ha túl keményen, vagy nem megfelelő körülmények között hajtjuk őket, túlmelegednek, így lassítani kényszerülünk az optimális tartományba való visszatéréshez. Ez különösen a hosszabb futamok során tölt be nagy szerepet.

Az AI agresszívabb, mint valaha, ez pedig jelentősen növeli a versenyek során felgyülemlett adrenalin szintjét. Nem csak hogy a belső vonalat védik, de minden erejükkel az előzés megakadályozásán ügyködnek, így könnyen nehéz helyzetbe kerülhetünk. A multiplayer szekció kapott egy ún. biztonsági minősítést is, mely megmutatja, mennyire tisztán száguldozunk, majd az ennek megfelelő rangot csatolja a sofőrhöz.

Összességében tehát a F1 2018 az eddigi talán legteljesebb Formula 1 játék, a karrier módban végzett változtatások erősebbek, vonzóbbak, a szimulációs jelleg szintén elképesztő. A többjátékos versenyek egy egészen új szintet mutatnak magukból. Míg a rangsorolt meccsek nagyságrendekkel tisztábbak, valamint a hasonló képességekkel rendelkező pilótákkal méreti össze tudásunkat, az unranked szekció a privát lobbyk vadnyugata, ahol a féket kevesen ismerik…

vissza

F1 2018

Platform: PC, PlayStation 4, Xbox One
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Kiadás dátuma: 2018. augusztus 24.

+ szimulációs modell
+ fejlődési rendszer
+ karrier mód javítása

- kárrendszer

80 %