A Guide To Japanese Role-Playing Games könyvbemutató

Több mint 600 oldalnyi videójáték-történelem

2021-11-08 13:39:00

Ha követitek a videójátékkal kapcsolatok könyvek kiadását, akkor legalább egyszer biztosan találkoztatok az Egyesült Királyságbeli székhellyel rendelkező Bitmap Books kiadóval. Ők felelnek az utóbbi évek néhány legjobb videójátékos kiadásáért. Nem csak egyszerű művészeti gyűjteményeket készítenek híresebb retró címek vagy konzolok kínálatáról -bár ezen a téren is kiemelkedőek, legyen szó olyan játéksorozatokról mint a Metal Slug vagy teljes konzolkínálatok bemutatásánál-, hanem számos érdekességgel is megtöltik könyveiket, ezen a téren valószínűleg a The Games That Weren't emelkedik ki, ami több száz soha meg nem jelent címet gyűjt össze 1975 és 2015 között.

A mostani bemutató alanya a japán szerepjátékok előtt tiszteleg, azelőtt a stílus előtt, ami minden különcségével együtt talán a leginkább elindította az ipart az érett és komoly történetvezetés útján. Még azok számára is egyértelmű lehet mekkora feladatra vállalkozott a Bitmap Books akik amúgy nem kedvelik a stílust, és nem véletlen ez lett a cég eddigi legnagyobb könyve a maga 652 oldalával. Az elkészítésben Kurt Kalata vett részt, a Hardcoregaming101 főszerkesztője, akihez számos JRPG szakértő csatlakozott, hogy a lehető legjobb módon ültessék papírra a több mint 600 bemutatott játékot.

Mint írtam a kiadó könyvei nem minden esetben csak szép és minőségi képek gyűjteménye, ezúttal is inkább a szövegen van a hangsúly, bár így is jut bőven képanyag a szemnek, a több száz játék leírása, összefoglalója és a számos vendégszerkesztő rajongással teli írása legalább ugyan annyira érdekes. A borító már önmagáért beszél, mintha egy régi videójáték díszes csomagolása lenne, a kiadó logójával, a japán szöveggel és a direkt ehhez a kiadáshoz készített borítórajz Stephanie Sybydlo keze által, de még a híres NTSC-J plecsni sem maradt le, ami ismerős lehet sok játékgyűjtő számára.
A könyv elrendezése leginkább a friss játékosoknak kedvez majd, hisz az első oldalakon rögtön a JRPG fogalmát magyarázza meg, hogy aztán rátérjen a stílusnál kiemelkedően fontos lokalizáció témájára, a zenére, a gyakorta animált átvezetőkre és persze a leggyakrabban előforduló tematikák, amik a hősöket vagy antihősöket vezérlik. Ezután következik a "Dragon Quest előtti" idők bemutatása, a korai szárnypróbálgatások a stílusban, hogy aztán szép lassan elérkezzünk az említett Dragon Quest mellett a Final Fantasy, Shin Megami és Persona vagy épp a Tales of... sorozatokhoz, amik jelentőségük miatt kiemelt helyet kaptak a gyűjteményben, hogy aztán további 200 oldal jusson az egyéb játékoknak.

De itt sem ér még véget a könyv, hisz a JRPG műfaj számos hibridet hozott a világra, ezért nem maradhatott ki az akció RPG szekció, ahol olyan címek szerepelnek, mint a Kingdom Hearts, The Legend of Zelda, SoulBorne, NieR vagy épp a Mana sorozat. A megfontoltabbak a stratégiai RPG szekciót fogják viszont kedvelni olyan címekkel, mint a Final Fantasy Tactics, Disgaea, Fire Emblem. Hasonló szekciókat kaptak aztán a japán rogue-like vagy épp a szörnygyűjtögetős szerepjátékok, amik távolról sem merülnek ki a Pokémon játékokkal, de még a sportjátékok is szerep kapnak a Captain Tsubasa és Inazuma Eleven személyében.
Minden játék esetén részéletesen felsorolják az elérhető platformokat, amikre hivatalosan megjelentek, az angol nyelvű címmel és borítóval együtt, és persze az eredeti kiadás éve és fejlesztő neve sem maradhatott le.

Végszóként tehát a Bitmap Books ismét sikeresen megemelte azt a képzeletbeli lécet, amit önmagának támasztott, és egy olyan könyvet hozott megint össze, ami minden gyűjteményben kiemelt helyet kaphat, akár komolyabb ismeretterjesztésre, vagy csak kiemelkedő kinézete miatt lapozgatáshoz, ezt a helyenként előforduló gépelési hibák vagy néhány sorozat túlságosan felületes bemutatása sem fogja elrontani.

vissza