INSIDE - teszt

INSIDE - a szavakon túl...
2016-07-13 16:39:48

Nehéz szavakba foglalni azt, amit az INSIDE nyújtott. Bár érzékelhető, hogy a Playdead, a LIMBO fejlesztőinek új játéka forgott a kezeim alatt (természetesen csak képletesen), de nem egyszerű összefoglalnom gondolataim.


 

A játékmenetet simán össze tudnám foglalni: adott egy kisfiú, aki fut, mint Forrest Gump, de közben egy tonna puzzle vár megoldásra, hogy továbbjusson ÉS felfedezze a titkos befejezést. Mert igen, a PC-s változatban 14 achievement van, ebből a 14. akkor kerül a kezeink közé, ha az első 13 teljesítésre kerül. Nekem elsőre három jött össze, bevallom töredelmesen...

Sötétségen túl vár mindenkire a fény

A történet nem olyan, hogy a szánkba rágva elmondja, mi zajlik éppen a monitorunkon (vagy TV-n, mert X1-re is kijött a cucc), hanem teljesen ránk van bízva, miként értelmezzük a hangtalan, arctalan, sőt, néhol már-már élettelen szereplők cselekvéseit. Adott egy piros ruhás kisfiú, aki a játék elindítása elején begurul a képernyőre, aztán onnantól minden ránk van bízva.

ss_5713ff156a1383f60a24429f63315fcf344c7225

Aztán mehetünk megoldani a továbbjutáshoz szükséges feladatokat, ahol némely esetben arra is figyelnünk kell, hogy messzebb kerülünk ellenfeleinktől, hiszen ők rögtön eltávolítanak minket az élők sorából. Egy példát felhoznék: a távolban adott másodpercenként ágyúkkal (!) lőnek ránk, ebben segítségünkre lesznek a hangok, hogy tudjuk, mikor durran a következő töltet. Fel kell jutnunk egy hosszú létrán, de közben időzítenünk kell, hogy mikor állítjuk meg a gépezetet, ami egy fémdarabot visz körbe. Ki kell centiznünk, hogy pontosan a létra közepe felé érjen oda mögénk, így nem robbanunk darabokra, mert megvéd a masina. Aztán a létra tetején egy kis fedezék és egy hosszú futó rész - számolni kell, hogy mikor fordul ki a gép ismételten fedezékként, majd így eljuthatunk a következő területre. Pályarészek nincsenek, checkpointok vannak, amiket kihasználhatunk a többi acsi beszerzése érdekében.

Egy közülük

Egy szakaszon egy megfigyelt részre jutunk, ahol több... agymosott? irányított? szereplő közé állunk be a sorba. Követni kell, mit csinál az előttünk levő, a vége felé pedig néhol már jobbra-balra forgolódni kell (ja igen, két dimenziós játékról beszélünk, a la LIMBO), mert ha nem, a megfigyelő gépen pirosan bevillog a LED és már el is visz bennüket. Irány az előző checkpoint! Tessék megtanulni, hogy már-már pavlovi reflexekkel megáldva tudjuk, mikor mit lépjünk. Ez lenne talán a játék EGYETLEN viszonylag idegesítő pontja a véleményem szerint.

Néma fiúnak a Playdead sem érti a szavát

Szinkron sincsen ebben a játékban, max a fiú hangjai, ha egy nagyobbat esünk (de ne túl nagyot!), a zenék pedig mint olyan, nem léteznek, inkább olyan, mintha valamilyen ambient drón háttérzaj lenne csak. A célnak megfelelnek, mert így néha segít, hisz ha pl. egy kapcsolót aktiválunk, akkor hallhatjuk ennek eredményét.

ss_067d0d5f6c0e35d11572df92650803076ed8cd1c

Részletes animációit, itt-ott már-már elképesztően kreatív feladatait kb. 3-4 órányi kalandba pakolva kínálja a Steamen úgy hatezer forintért a fejlesztő. Akiknek Crash Bandicoot gyermekkorának része volt, nem mondom azt, hogy érdemes kihagyni az INSIDE-ot.

Ez a játék remek, de nem lesz hosszabb távon korszakalkotó - azt talán a LIMBO bebizonyította, de arról az útról most már lassan ideje lenne egy picit letérni.

vissza

INSIDE

Kiadó: Playdead

Fejlesztő: Playdead


Rövid vélemény

+ A környezet halottnak tűnik, de megelevenedik előttünk
+ A történet rajtunk áll
+ Művészileg kidolgozott

- 100%-os végigjátszása sem tart 10 óráig, sőt...
- A LIMBO-hagyaték érződik ezen a játékon
- Rétegjátéknak tűnik, sokan talán nem fogják megbecsülni

85 %